Έχουν περάσει σχεδόν 50 χρόνια από τότε που μία γυναίκα οδηγός, συγκεκριμένα η Ιταλίδα Λέλα Λομπάρντι, βαθμολογήθηκε σε έναν αγώνα Formula 1. Κάτι που δεν επαναλήφθηκε από τότε. Η Formula 1 γίνεται φέτος 75 ετών και το ερώτημα παραμένει πάντα επίκαιρο: μπορεί μια γυναίκα να φτάσει στην κορυφή σε αυτόν τον ανδροκρατούμενο κόσμο;
Το «More Than Equal», ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός που συνιδρύθηκε από τον πρώην οδηγό της F1 Ντέιβιντ Κούλθαρντ και τον επιχειρηματία Κάρελ Κόμαρεκ, έχει ακριβώς αυτή την αποστολή. Να βρει και να εκπαιδεύσει την πρώτη γυναίκα παγκόσμια πρωταθλήτρια Formula 1.
Ο οργανισμός θεωρεί πως αυτό είναι εφικτό και σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ εντάσσει έξι πολλά υποσχόμενες νέες οδηγούς σε ένα πρόγραμμα ανάπτυξης, ειδικά σχεδιασμένο για να μεγιστοποιήσουν τις δυνατότητές τους.
ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ
Τον περασμένο μήνα τα κορίτσια, ηλικίας 13 και 14 ετών, συμμετείχαν σε σωματικές δοκιμές και σε έρευνα για το πώς ο εμμηνορροϊκός κύκλος μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή τους. Το «More Than Equal» ελπίζει ότι το πρόγραμμα θα προετοιμάσει τις συμμετέχουσες για μια επιτυχημένη καριέρα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε σχεδόν εργαστηριακό στάδιο», δήλωσε στο BBC ο Τομ Στάντον, μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος του «More Than Equal» και επικεφαλής ανάπτυξης οδηγών, ο οποίος πρόσθεσε: «Έχουμε δημιουργήσει κάτι που πιστεύουμε ότι είναι παγκόσμιας κλάσης και πρόκειται να μας βοηθήσει να μάθουμε για τις απαιτήσεις ανάπτυξης και την πορεία των νεαρών γυναικών οδηγών».
Η πρώτες επισκέψεις των κοριτσιών στο Ινστιτούτο Αθλητισμού του πανεπιστημίου περιλάμβαναν ένα τεστ VO2 Max -μετρά πόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιεί το σώμα το οξυγόνο κατά τη διάρκεια άσκησης υψηλής έντασης-, προπόνηση ενδυνάμωσης του αυχένα, γνωστικές αξιολογήσεις και όλες τις βασικές μετρήσεις για κάποιον που φιλοδοξεί να γίνει οδηγός F1.
Η οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες με ακρίβεια και επιδεξιότητα είναι φυσικά το στοιχείο που θέτει ως προτεραιότητα το πρόγραμμα. «Είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε να γίνουν τα κορίτσια λίγο πιο έξυπνα τεχνικά, πιο επαγγελματικά συνειδητοποιημένα και πιο ικανά σωματικά άτομα», προσθέτει ο Στάντον.
Ο Ντέιβιντ Κούλθαρντ ελπίζει ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης οδηγών θα δώσει στα κορίτσια την πεποίθηση ότι μπορούν να φτάσουν στην κορυφή στη Formula 1. Μια μελέτη από το «More Than Equal» έδειξε ότι η ελλιπής προπόνηση, ειδικά για τις γυναίκες, είναι μόνο ένα από τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες όταν προσπαθούν να βρουν μια θέση στη Formula 1.
Το θέμα δεν αφορά μόνο τον μηχανοκίνητο αθλητισμό αλλά αρκετά ακόμη αθλήματα. Η αξιολόγηση των επιπτώσεων που μπορεί να έχουν η έμμηνος ρύση, η εγκυμοσύνη και η εμμηνόπαυση σε μια αθλήτρια υψηλού επιπέδου θεωρείται κάτι εξαιρετικά σημαντικό.
Ειδικότερα, σε περσινή μελέτη του BBC Sport σε επίλεκτες Βρετανίδες αθλήτριες, τα δύο τρίτα των ερωτηθεισών είπαν ότι η απόδοσή τους επηρεάστηκε από την έμμηνο ρύση ή ότι έχασαν προπονήσεις ή αγώνες λόγω αυτής.
Η Κίρστι Τζέιν Έλιοτ-Σέιλ, καθηγήτρια γυναικείας ενδοκρινολογίας και φυσιολογίας της άσκησης στο Ινστιτούτο Αθλητισμού, πιστεύει ότι η βασισμένη σε δεδομένα, βασισμένη στην επιστήμη έρευνα για τους εμμηνορροϊκούς κύκλους θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα για τον γυναικείο αθλητισμό.
«Είναι πραγματικά υπέροχο να βλέπεις ότι κάποιοι δίνουν σημασία σε κάτι τέτοιο και στρέφονται σε αυτόν τον τομέα τα φώτα της δημοσιότητας», λέει αρχικά η Έλιοτ-Σέιλ, η οποία ελπίζει ότι το πρόγραμμα μπορεί να προσφέρει στα κορίτσια εκπαίδευση και υποστήριξη.
ΤΟ ΕΜΠΟΔΙΟ
Βέβαια το κύριο εμπόδιο για όποιον προσπαθεί να μπει στη F1, είτε είναι άνδρας είτε γυναίκα, είναι τα χρήματα. Όπως επισημαίνει ο Τομ Στάντον, είναι ένα από τα λίγα αθλήματα «στο οποίο η οικονομική σου ικανότητα είναι εξίσου σημαντική με το ταλέντο σου».
Οι γυναίκες αποτελούν κατά μέσο όρο μόνο περίπου το 10% αυτών που ασχολούνται με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, με πολλούς χορηγούς να μη θέλουν να ρισκάρουν συνεργασία ακόμη και με τις καλύτερες οδηγούς. Αυτό σημαίνει έλλειψη ευκαιριών και κατά συνέπεια δεν έχουν μελετηθεί οι επιπτώσεις στο σώμα μιας γυναίκας οδηγού όταν αυτό δοκιμάζεται σε υψηλές ταχύτητες τόσο συχνά.
Ακόμα, ο Κούλθαρντ πιστεύει ότι δεν υπάρχει φυσικός λόγος για τον οποίο μια γυναίκα δεν μπορεί να αγωνιστεί στη F1, τεστ VO2 Max έδειξαν ότι οι μετρήσεις ενός άνδρα είναι συνήθως κατά περίπου 20% υψηλότερες από εκείνες μιας γυναίκας με το ίδιο επίπεδο φυσικής κατάστασης. Ο Στάντον λέει ότι θα ήταν παράλειψη αν το αναπτυξιακό πρόγραμμα δεν συνέκρινε τα δύο φύλα.
Υπάρχει και ένας άλλος τομέας που πρέπει να ληφθεί υπόψη και η γνώση για αυτόν έρχεται από τους αγώνες καρτ στους οποίους μετέχουν αγόρια και κορίτσια. Η Λάνα Φλακ από την Αυστραλία και η Σκάι Πάρκερ από το Τρέλογκαν της Ουαλίας γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι όταν η νικήτρια είναι γένου θηλυκού, τότε το περιβάλλον μπορεί και να γίνει εχθρικό.
Συγκεκριμένα, η 13χρονη Λάνα έπεσε θύμα δολιοφθοράς όταν κατέκτησε το πρωτάθλημα, ενώ η 14χρονη Σκάι κατηγορήθηκε -άδικα, όπως αποδείχθηκε- ότι για να ενταχθεί στο πρόγραμμα «Girls on Track» της FIA χρησιμοποίησε της γνωριμίες της προκειμένου να πάρει τη θέση κάποιου αγοριού. Σήμερα ονειρεύεται.
«Το μεγάλο μου όνειρο είναι να γίνω πολλές φορές παγκόσμια πρωταθλήτρια της Formula 1», λέει η Σκάι Πάρκερ στο BBC και επισημαίνει: «Αλλά πρέπει πρώτα να κατακτήσω ένα πρωτάθλημα».
Εφημερίδα Απογευματινή