Η σκέψη είναι γλώσσα. Η γλώσσα δομεί τη σκέψη. Νέες λέξεις, νέα περιεχόμενα, νέες μόδες, νέες νοοτροπίες, άρα νέοι τρόποι σκέψης. Ο νέος δυτικός πολίτης καλείται να διαπαιδαγωγηθεί μεταλλασσόμενος σταδιακά σε μια πιο «προοδευτική» εκδοχή του εαυτού του. Τα δύο αμερικανόπνευστα ιδεολογικά εργαλεία, η woke κουλτούρα και η αδελφούλα της, η ακυρωτική ή cancel (που πολύ προσφάτως μπήκαν στη ζωή των Ελλήνων και σχετικά προσφάτως στη ζωή των Ευρωπαίων πολιτών), ήρθαν για να εγχαράξουν τις νέες αξίες και να μας εκπαιδεύσουν στις νέες χρηστοήθειες.
Το όραμα
Λίγες εξαιρετικά σύντομες διευκρινίσεις επί των εννοιών: Η woke κουλτούρα οραματίζεται, όπως υποτίθεται, την αφύπνιση απέναντι σε κάθε αδικία. Επιδιώκει την αναστροφή της παραδοσιακής ιεραρχίας της κοινωνίας, αρνείται την υφιστάμενη πραγματικότητα και ονειρεύεται μια ηθική ιστορία που επιβάλλεται από την αστυνομία των συναισθημάτων. Προσχηματικά ηθικολογεί και διεκδικεί, υποτίθεται, έναν δικαιότερο κόσμο, ενοχοποιώντας την κοινή λογική και το χιούμορ του νεότερου δυτικού «παλαιού» κόσμου.
Επιδιώκει την αποδόμηση κάθε σταθερής αξίας ή αναφοράς, την αποκαθήλωση του ιερού των ηθών και των εθίμων των παραδοσιακών ιστορικών κοινωνιών, επιχειρεί να αποδομήσει τα πάντα πέραν από την ίδια τη μεταμοντέρνα αποδόμηση, καθιστά κοινό τρόπο σκέψης την αμφισβήτηση και τον σχετικισμό επί των πάντων. Η woke κουλτούρα, δεμένη με τον δικαιωματισμό και την εξατομίκευση της κοινωνίας, προάγει το άτομο έναντι της συλλογικότητας.
Από την πλευρά της, η ακυρωτική κουλτούρα μάς προτείνει να ακυρώσουμε, να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε μέχρι σήμερα. Να αποδομήσουμε τον παλαιό κόσμο με τις αξίες, τις αρχές, τα ήθη και τα έθιμά του. Να ακυρώσουμε όλα τα παράγωγα του πολιτισμού μέχρι σήμερα και να τα «ξαναπιάσουμε όλα από την αρχή».
Συντομογραφικά θα σημειώναμε πως η woke κουλτούρα ισχυρίζεται πως «όλα είναι κατασκευές» και κατά προέκταση η ακυρωτική μάς προτείνει:
«Ελάτε να τις γκρεμίσουμε για να τις ξαναχτίσουμε σύμφωνα με τα νέα μας γούστα, τη woke μόδα μας». Ως εκ τούτου, μόνο στο πλαίσιο του συνδυασμού αυτών των δύο ιδεολογικών εργαλείων μπορούμε να κατανοήσουμε τα διάφορα κοινωνικά γεγονότα, όπως αυτό της κριτικής στον Καραγάτση (για τα ελληνικά δεδομένα, διότι αναφορικά με την Ευρώπη ή την Αμερική θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε λίστες περιστατικών περισσότερο ή λιγότερο σημαντικών, που καταδεικνύουν αυτή τη νέα υπερολοκληρωτική τάση να τελειώνουμε με το βάρος της Ιστορίας και του παρελθόντος μας, σε συλλογικό αλλά και κατ’ επέκταση σε ατομικό επίπεδο).
Η αβάσταχτη ελαφρότητα
Συνεπώς, η ακυρωτική κουλτούρα και η woke, που τη συμπληρώνει, μας διδάσκουν πως ο σύγχρονος πολίτης οφείλει να «ξαναφτιάξει τον κόσμο» κατά βούληση. Να επανατοποθετήσει σε αυτόν τον φανταστικό κόσμο τις εξιδανικευμένες εικόνες του εαυτού του, χωρίς πλέον το βάρος όλων των φυσικών προκαθορισμών και των ιστορικών επικαθορισμών. Η αβάσταχτη ελαφρότητα της ύπαρξης καθίσταται απλώς μια επιλογή, μια ατομική ελευθερία αυτοπροσδιορισμού της εξατομικευμένης μονάδας που ο καθένας θα ορίζει ως «εαυτό» και η οποία θα είναι «ά-τοπη», «ά-χρονη», «α-ιστορική».
Αυτό το είδος «εαυτού», ομφαλοσκοπικά ναρκισσευόμενο, θα ισχυρίζεται με θράσος, λαμβάνοντας τις επευφημίες των woke-cancel θιασωτών, πως ο κόσμος του καθενός ξεκινά από το ίδιο το άτομο και τα δικαιώματά του και τελειώνει μαζί του.
Γιατί λοιπόν ένας σύγχρονος λογοτέχνης ή λογοτεχνίζων τύπος να υποχρεούται, για να αποκτήσει παιδεία, να διαβάσει υποχρεωτικά ελληνική και ξένη πεζογραφία και ποίηση; Γιατί να βομβαρδιστεί με όλους εκείνους τους «βάρβαρους» συγγραφείς του παρελθόντος που περιγράφουν βιαιότητες, πάθη, λάθη, και ιδίως τις αντιφάσεις και τις ακρότητες που περιβάλλουν την τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης;
Γιατί οι αναγνώστες να «λερώσουν τη σκέψη τους» με αφηγήσεις όπως «Τ’ απίστομα» του Θεοτόκη, τον «Γέρακα» του Καρκαβίτσα, τον Καζαντζάκη με το «διπλό σεξιστικό και ρατσιστικό έγκλημα» σε κάποιες σελίδες του «Καπετάν Μιχάλη», τον Όμηρο, τον Ησιόδο με τη γνωστή στάση του απέναντι στις γυναίκες, τον Ευριπίδη και τόσους άλλους που για λόγους συντομίας δεν αναφέρουμε;
Γιατί το «αγνό» μυαλό ενός παιδιού ή ενός εφήβου να μη μένει ανεπηρέαστο «ώστε ελεύθερα και χωρίς κοινωνικές επιρροές» να συγγράψει τα δικά του κείμενα και να διαβάζει μόνο αυτά, γιατί αυτά του ταιριάζουν, αυτά κατασκεύασε «ως ελεύθερο» άτομο «αυθόρμητα»; Γιατί να μην προστατευτούν τα παιδιά από την κοινωνία που τα γέννησε και από την αιματοβαμμένη, «ρατσιστική», «σεξιστική» κ.λπ. συλλογική και οικογενειακή ιστορία της;
Εφημερίδα Απογευματινή