Το δυστύχημα των Τεμπών ως παρεπόμενα έχει δυο επίπεδα αναφοράς. Το ένα είναι να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι έρευνες και να φθάσουμε με αξιοπιστία στην απαγγελία κατηγοριών σε υπευθύνους και στη συνέχεια στην ακροαματική διαδικασία σε συνθήκες, κατά το δυνατόν, κοινωνικής ειρήνης. Στο πεδίο αυτό έχουν ειπωθεί πολλά και θα ειπωθούν και άλλα. Σοβαρά και εικασίες. Το δυστύχημα των Τεμπών όμως δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε μόνον ως μια πολύνεκρη τραγωδία που ζητά διεύρυνση αιτιών και απόδοση ευθυνών. Αλλά και ως αφετηρία διαδικασιών για το δεύτερο επίπεδο προσέγγισης που δημιούργησαν τα Τέμπη. Αυτό είναι η ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Πρόσφατα δημοσιεύματα του αντιπολιτευόμενου Τύπου θέλησαν να συνδέσουν με αυτά ένα υπόμνημα του πρώην προέδρου του ΟΣΕ Γραμματίδη, που πρότεινε προς το πρωθυπουργικό γραφείο την αναστολή σιδηροδρομικών δρομολογίων στην περιοχή της Θεσσαλίας μετά τα Τέμπη. Στην πραγματικότητα το υπόμνημα μιλούσε για τα έργα υποδομής που θα έπρεπε να εξελιχθούν μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα «Daniel» και «Elias». Θα μπορούσε η όλη συζήτηση να αποτελεί παρεξήγηση. Ουσιαστικά όμως δείχνει τη μονομέρεια στην οπτική της αντιπολίτευσης, που έχει μοναδικό σκοπό με κάθε μέσο να δημιουργήσει δομικό πρόβλημα αξιοπιστίας στην κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, για να αποκτήσει πολιτική δυναμική και επιρροή, άσχετα με το τι θα σημάνει για τη χώρα τυχόν περιβάλλον αποσταθεροποίησης και αποδόμησης της διακυβέρνησης.
Το ουσιαστικό ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία είναι να θωρακίσουν την ασφάλεια των τρένων. Όχι εκεί και τότε. Αλλά στην καθημερινότητα μέχρι τότε. Παρά τις προθέσεις και τις οδηγίες του πρωθυπουργού, είναι βάσιμη η διαπίστωση ότι τα υπουργεία, ο ΟΣΕ ή η ιταλική Hellenic Train δεν ανταποκρίνονται στις ευθύνες που έχουν σχετικά. Για παράδειγμα, υφίσταται τεχνολογική εφαρμογή ισραηλινής κατασκευής που στην περίπτωση που αγοραζόταν θα ενίσχυε θεαματικά την ασφάλεια της κίνησης των επιβατηγών τουλάχιστον αμαξοστοιχιών. Ουσιαστικά πρόκειται για μια κάμερα που τοποθετείται στη μηχανή των τρένων και έχει την ικανότητα να ανιχνεύει την κατάσταση των γραμμών σε μια ακτίνα 2 χιλιομέτρων μπροστά από τη θέση του τρένου. Έτσι εντοπίζει κάθε κίνηση ανθρώπου, ζώου, αυτοκινήτου ή άλλου τρένου και επειδή είναι συνδεμένη με τη μηχανή του τρένου ανακόπτει την ταχύτητα της αμαξοστοιχίας και ακινητοποιεί το τρένο.
Υπήρξε συγκεκριμένη πρόταση σχετικά για προμήθεια της συγκεκριμένης εφαρμογής προς τέσσερις υπουργούς και υφυπουργούς της κυβέρνησης, αρμοδίους προφανώς. Από την πλευρά τους δεν υπήρξε καμία αντίδραση, ενδιαφέρον ή απάντηση. Προφανώς οι κυβερνητικοί αυτοί σκέφθηκαν ότι δεν τους αφορά το θέμα και ότι μια τέτοια εφαρμογή είναι υπόθεση της ιταλικής εταιρείας που διαχειρίζεται τα τρένα. Το ελληνικό Δημόσιο έχει ευθύνη στις υποδομές. Ουσιαστικά όμως με τον τρόπο αυτό και με τις συνεχείς διαφωνίες και συγκρούσεις μεταξύ Δημοσίου και ιταλικής εταιρείας οι σιδηροδρομικές μεταφορές ανθρώπων και εμπορευμάτων δεν έχουν την επιπλέον ασφάλεια που θα έπρεπε να έχουν μετά το δυστύχημα των Τεμπών αλλά και πολλά άλλα ατυχήματα, λιγότερο ευτυχώς τραγικά.
Ο πρωθυπουργός σκέπτεται ενδεχομένως αλλαγές στα πρόσωπα των υπουργείων και του επιτελείου του. Είναι ζητούμενο η επιλογή των προσώπων να μην υπόκειται σε κανόνες μικροπολιτικής, προσωπικής συμπάθειας ή αντιπάθειας. Αλλά το όλον νέο σχήμα να προσφέρει εμπειρία και δυναμική στον πρωθυπουργό και τη διακυβέρνηση. Εξάλλου οι σιδηροδρομικές μεταφορές, κρίσιμο ζήτημα γεωπολιτικής, εμπορικής και οικονομικής ενίσχυσης της Ελλάδας, θα πρέπει να αποτελέσουν κεντρική προτεραιότητα στο κεφάλαιο αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών της χώρας ενόψει 2030 και όχι συμπληρωματικό παράρτημα, όπως μέχρι και σήμερα. Οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων επίσης θα πρέπει να έχουν αντανακλαστικά και ιδέες και όχι να εκπέμπουν τη γραφειοκρατική μούχλα των κρατικών δομών που διοικούν.
Εφημερίδα Απογευματινή