Το αίσθημα ανασφάλειας της ελληνικής κοινωνίας για την οικονομική κατάσταση της χώρας, παρά τις αναμφισβήτητες οικονομικές επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, που εύλογα ελαχιστοποιούν τις ανησυχίες μας, δεν παύει να είναι γεγονός! Διότι το διεθνές οικονομικό περιβάλλον επιτείνει και στη χώρα μας το άγχος, αφού είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να οδηγηθούμε σε λανθασμένες αποφάσεις.
Σε αυτόν τον υπαρκτό κίνδυνο είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο Αμερικανός πρόεδρος, Τζο Μπάιντεν, καταγγέλλοντας τις εταιρείες τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσεως διότι ρουφάνε, όπως ακριβώς τόνισε, τον ιδρώτα του Αμερικανού πολίτη.
Το αμερικανικό κοινό, κατά τον Αμερικανό πρόεδρο, έχει αγανακτήσει με τις μεθοδεύσεις αυτών των εταιρειών, οι οποίες στη βουλιμία τους για γρήγορο κέρδος συρρικνώνουν τις συσκευασίες τροφίμων και ελαχιστοποιούν το περιεχόμενο των προϊόντων που εμπορεύονται. Κάποιες μάλιστα εταιρείες για να ξεγελάσουν τον καταναλωτή αποδίδουν αυτές τις αλλαγές της συσκευασίας, ουσιαστικά τη σμίκρυνση, σε λόγους «περιβαλλοντολογικούς» ή σε διαφορετική ποιότητα των υλικών περιτυλίγματος που χρησιμοποιούν.
Αυτό το shrinkflation, όπως έχει καθιερωθεί διεθνώς πλέον η σμίκρυνση της συσκευασίας και επομένως και η μείωση της ποσότητας του περιεχομένου, συνδυαζόμενο όμως, τις περισσότερες φορές, αν όχι πάντα, με την αύξηση της τιμής, είναι κατά τον Αμερικανό πρόεδρο καθαρή κοροϊδία του Αμερικανού πολίτη και νομιμοφανής αρπαγή του πορτοφολιού του! Αλλά και από κοντά ο γερουσιαστής Μπομπ Κέισι, που προεδρεύει στην Επιτροπή Υγείας, Παιδείας, Εργασίας και Συντάξεων, σε έκθεσή του τον Δεκέμβριο κατήγγειλε τη σμίκρυνση των συσκευασιών, με στόχο την οικονομική υποκλοπή, σειράς προϊόντων σουπερμάρκετ, από το χαρτί τουαλέτας μέχρι τα μπισκότα.
Το φαινόμενο, βέβαια, είναι παγκόσμιο και έχει πλήξει και τη χώρα μας, όπου παρά την οικονομική κρίση, η αξία των πωλήσεων στην αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τον περασμένο χρόνο, το 2023, ανήλθε στα 11,794 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 10% έναντι του 2022, που ήταν 10,717 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 9,180 δισ. ευρώ αφορούν τρόφιμα, με την Κρήτη να έχει ανακηρυχθεί «πρωταθλήτρια» με αύξηση πωλήσεων 16,3% και την Αττική ουραγό με αύξηση 7,7%. Βέβαια, κάποιοι έχουν έτοιμη την απάντηση! Και τα επιπλέον εκατομμύρια των τουριστών που πέρασαν τις διακοπές τους στη χώρα μας δεν κατανάλωσαν τίποτα; Η απάντηση δόθηκε πριν από 10 ημέρες, στις 6 του Φλεβάρη, από την πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Εφαρμοσμένων Οικονομικών Ερευνών του Τίμπινγκεν της Γερμανίας, το οποίο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Λιντς της Αυστρίας ανακήρυξε πρωταθλήτριες της παραοικονομίας στην Ενωμένη Ευρώπη την Ελλάδα με 21,9% και την Ιταλία με 21,6%. «Ούνα φάτσα, ούνα ράτσα», για να θυμηθούμε τη Βάνα Μπάρμπα στο «Mediterraneo»!